Västra Nylands välfärdsområde tar i bruk en ny förmedlingsoperatör för transporter och nya producenter av transporttjänster stegvis enligt område från och med den 5 maj 2025.
Startdatum för den nya tjänsten:
- 5.5.2025 Lojo, Högfors och Vichtis
- 2.6.2025 Esbo, Grankulla och Kyrkslätt
- 4.8.2025 Hangö, Ingå, Sjundeå och Raseborg
Anvisningar för att beställa resor
Vid beställning ska du uppge:
- eget namn eller klientnummer
- avhämtnings- och måladresser (vid behov uppgifter om returavhämtning)
- avhämtningstid eller tiden då du önskar att du är framme (ankomsttid)
- typ av resa, t.ex. arbetsresa eller fritidsresa
- om du vill stanna under resan, adressen där du vill stanna
- antalet medpassagerare
- hjälpmedel, djur eller bagage som åker med
Obs! Du kan inte beställa transporten direkt av chauffören om du inte har ettseparat beslut om bekant taxi. På utresan kan du emellertid beställareturtransport direkt av chauffören utan beslut om bekant taxi.Returresan ska börja från utresans destinationsadress och den skakommas överens om enligt chaufförens tidtabell.
Utvärdera resan och ge respons
Efter resan kan du utvärdera resan i applikationen eller med etttextmeddelande. De är frivilligt att göra en utvärdering. Västra Nylandsvälfärdsområde använder responsen för att utveckla färdtjänsten. Din utvärdering påverkar också hur chaufförerna får transporter.Förmedlingscentralen belönar bra chaufförer genom att ge dem flertransporter.
Du kan ge respons
- på webbplatsen luvn.fi, söka ”Responstjänsten”
- per e-post kuljetuspalautteet@luvn.fi
- per textmeddelande +358 45 490 0688 (För hörselskadade)
- genom att ringa tfn 029 151 3230 Kundtjänst (lokalnätsavgift/mobiltelefonavgift)
Uppge följande information när du ger respons:
- ditt namn och dina kontaktuppgifter
- vilken resa responsen gäller, datum och klockslag
- vad som har hänt
