Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sote-kuljetuspalvelut
Tuotamme henkilökuljetusten välitys- ja hallintapalvelua Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin kuntien sekä näiden lähikuntien alueella.

Kuljetuksiin liittyvät asiat, paluukuljetusten tilaukset, vakiotaksitilaukset.
Avoinna 24/7.
014 3710 266

Ajoneuvo- ja kuljettajatiedot, järjestelmään liittyvät asiat. Avoinna arkisin klo 9–15.
Sähköposti: autoilijapalvelut@ksmyk.fi
014 3710 261
Lomakkeet
Autotietolomake
Alla olevan lomakkeen kautta pääset ilmoittamaan palveluun liittyvien ajoneuvojen tiedot sekä tekemään muutoksia aiemmin ilmoitettujen ajoneuvojen tietoihin.
Kuljettajatietolomake
Alla olevan lomakkeen kautta pääset ilmoittamaan palveluun liittyvien kuljettajien tiedot ja tekemään muutoksia aiemmin ilmoitettujen kuljettajien tietoihin.
Kuljettajien koulutukset
Jokaisen kuljettajan tulee suorittaa KSMYKin ja LUVNin yhteinen kuljettajakoulutus ennen kuin voi toimia kuljettajana uudessa palvelutuotannossa. Kuljettajakoulutukset järjestetään Teamsin välityksellä alla mainittuina ajankohtina.
Seuraavat koulutukset järjestetään:
- Ke 25.6.2025 klo 16–18
Linkit koulutuksiin löytyvät autoilijoille sähköpostilla lähetetyistä tiedotteista.
Usein Kysytyt Kysymykset
Palveluun liittyminen
Voiko palveluun liittyä vielä myöhemmin, jos ei osallistunut viime vuoden kilpailutukseen?
LUVN tiedottaa tästä, kun asia on selvä.
Koulutus
Pitääkö jokaisen kuljettajan osallistua KSMYKin kuljettajakoulutukseen (vaikka olisi jo käyttänyt Movitia tai ajanut sote-kuljetuksia)?
Kyllä, jokaisen kuljettajan tulee osallistua KSMYKin ja LUVNin yhteiseen kuljettajakoulutukseen.
Pitääkö kuljettajan osallistua yhteen koulutukseen vai kaikkiin, jotka tiedotteessa on ilmoitettu?
Kaikki koulutukset ovat samanlaisia, joten yksi 2 tunnin mittainen koulutus riittää.
Pitääkö koulutukseen osallistua jo nyt, vaikka aloittaisi ajot vasta myöhemmin?
Ei tarvitse osallistua vielä ensimmäisiin koulutuksiin. Koulutuksia ilmoitetaan myöhemmin lisää, ja riittää, että koulutus on käyty ennen kuin aloittaa kuljetusten ajamisen.
Pitääkö jokaisella kuljettajalla olla erityisryhmien kuljettajakoulutus suoritettuna?
Kyllä, hyvinvointialue vaatii, että jokaisella kuljettajalla on erityisryhmien kuljettajakoulutus suoritettuna.
Milloin järjestetään seuraavat vaihtoehtoiset koulutusajankohdat?
Seuraavat ajat ovat jo suunnitteilla ja ne tiedotetaan heti, kun ne on saatu kalenteroitua.
Olisiko mahdollista saada koulutusmateriaalit tallenteena tai järjestää erillinen koulutustilaisuus meidän ryhmällemme?
Erilliskoulutuksia voidaan järjestää, jos ryhmä on riittävän suuri ja sen on aikataulujen puolesta mahdollinen.
Voiko useampi osallistua kuljettajakoulutukseen yhtä aikaa samalta läppäriltä?
Kyllä voi. Kaikkien tulee ilmoittautua koulutuksen päätteeksi.
Mistä koulutusmateriaalin saa ladattua?
Koulutusmateriaali lähetetään kaikille koulutuksen käyneille.
Saako koulutuksesta osallistumistodistuksen, vai millä koulutuspakollisuus todetaan?
Tarkistamme koulutuksessa läsnäolijat ja pidämme kirjaa osallistuneista. Kuljettajan Movit DriveNext -käyttäjätunnukset lähetetään koulutukseen osallistuneille ja kuljettajatietolomakkeen täyttäneille henkilöille
Kalusto
Miksi kalustoilmoitukseen pyydettiin liittämään sopimusauton alkolukkotodistus, vaikka alkolukko ei ole sopimusautossa pakollinen?
Alkolukko on pakollinen työvuoroautoissa, mutta ei sopimusautoissa. Tietopyyntö on korjattu.
Voiko sopimusauton aloituspaikkaa vaihtaa ja vaikuttaako aloituspaikka kyytien tarjoutumiseen?
Voi vaihtaa, eikä sopimusauton aloituspaikka vaikuta kuljetusten tarjoutumiseen. Haluamme vain tietää ensisijaisen toiminta-alueen, jotta hahmotamme sopimusautojen määrää hyvinvointialueella.
Tarvitseeko mittarille asettaa taksoja?
Sote-kuljetuksia varten ei tarvita taksoja, sillä kyytien hinnat tulevat järjestelmästä.
Millainen ajoneuvolaite täytyy hankkia?
Puhelin tai tabletti. Suosituksena Android -käyttöjärjestelmä (10-14), mutta myös iOS käy. iOS käyttöjärjestelmällä ajoneuvosovellusta täytyy käyttää Internet-selaimen kautta, koska sovellusta ei ole ladattavissa Apple Storessa.
Jos ei kirjaudu ulos, niin onko tällä muuta merkitystä kuin, että akku kuluu?
Ulos kirjautuminen päättää myös sijainnin jakamisen. Ulos kirjautunut auto ei myöskään näy keskukselle virheellisesti saatavilla olevana.
Movit on käytössä myös muilla alueilla. Sekoaako se, jos olen aktiivisena samalla rekkarilla useammalla alueella?
Ei sekoa. Eri (hyvinvointi)alueiden Movit-järjestelmät eivät keskustele keskenään. Jokaisen alueen kuljetuksia varten tulee olla oma ajoneuvopääte LUVN palvelussa oleva ajoneuvopääte yhdistetään koodilla LUVN välitysjärjestelmään.
Osaako Movit etsiä sopimusauton tarjotun hinnan mukaan?
Auton valinnan periaatteet on kerrottu koulutuksessa.
Onko Movitiin tullut muita muutoksia Kulkukeskuksen Movitiin verrattuna kuin värilliset ”Otettu kyytiin” jne. painikkeet?
Vaikea sanoa, sillä emme ole työskennelleet Kulkukeskuksen Movitilla.
Voisiko DriveNext ilmoittaa selkeämmin, että sijaintitiedon lähettäminen on katkennut? Nyt se näkyy vain pienen kuvakkeen värimuutoksena.
Laitamme kehityspyynnön ohjelmistotoimittajalle.
Kuinka paljon on tullut tietoa että auton sijaintitiedot katkeilee/katoavat? Välillä kun näyttö on ollut suljettu niin sen avatessa sijaintinuoli palaa punaisella?
Näyttö tulee pitää auki sovelluksen ollessa päällä.
Näkyykö hinta ajoneuvolaitteella eriteltynä?
Kyllä. Ajoneuvolaitteella näkyy reitin km-hinta, mahdolliset lisät, luokseajo ja aloitusmaksu, jos sellainen reitin hintaan kuuluu. Erittely löytyy ajoneuvolaitteella setelikuvaketta painamalla.
Pitääkö vara-autolla olla sama varustelu kuin virallisella autolla? Vai voiko esim. pienen esteettömän tilalla olla iso esteetön, kunhan varusteet ovat vähintään samat? Kuinka pitkään vara-auto saa olla käytössä?
Työvuoroajoneuvo voi olla huollossa enintään 1 pv/kk, ja enintään 3 krt 6 kk aikana. Mikäli korjaustauko kestää enemmän kuin 1 pv, tulee tilalle järjestää vastaavanlainen auto. Huoltopäivästä on ilmoitettava vähintään 7 pv ennen huoltoa. Mikäli Palveluntuottaja laiminlyö Tilaajalle ilmoittamisen vara-auton käyttöönotosta tai mikäli vara-auto ei ole Sopimuksen mukainen, Tilaajalla on oikeus periä sopimuksessa määritelty sanktio.
Asiakkaat
Miten toivetaksi ja vakiotaksi eroavat toisistaan?
Vakiotaksioikeus perustuu viranhaltijan päätökseen. Toivetaksimallissa asiakas voi käyttää vapaasti toivomaansa kuljettajaa.
Onko käytössä nk. toivetaksijärjestely eli saako asiakas kulkea haluamallaan autolla?
Tämä on Luvnilla keskustelussa ja pohdinnassa.
Onko asiakkailla vielä vakiotaksioikeus?
Kyllä, vakiotaksioikeuksia on vielä olemassa ja siitä on tieto matkustajaprofiilissa. Asiakas tilaa kuljetuksen kuljettajalta, joka pyytää tilauksen laitteelleen Palvelukeskuksesta.
Onko kyseessä vakiotaksikuljetus, kun kyseessä opiskelija tai työhön matkaava. Miten näiden kanssa toimitaan?
Opiskelu- ja työmatkalaisilla ei ole automaattisesti vakiotaksioikeutta, vaan asiakas tilaa kuljetukset Palvelukeskuksesta ja ne välitetään järjestelmän kautta.
Asiakkaat kysyvät taatusti matka-alueista (missä saavat liikkua ilman lisämaksua). Eli mihin kuntiin, esimerkiksi espoolainen asiakas saa matkustaa?
Matkustusalue on asiakaskohtainen ja se on merkitty Palvelukeskuksessa näkyvälle kuljetuspäätökselle.
Näköyhteyden säilyttäminen autoon, kun saatetaan yhtä asiakasta ja toinen jää autoon, on käytännössä monessa tilanteessa mahdotonta. Vai ymmärsinkö tuon jotenkin väärin?
Se on varmasti ajoittain haasteellista.
Millainen ohje ja aika-arvio asiakkaalle annetaan kyydin saapumisesta?
Asiakasta on neuvottu tulemaan autoa vastaan 5 min ennen noutoaikaa ja odottamaan vähintään 5 min noutoajan yli.
Voiko asiakas tehdä ”paluumatkan” esim. seuraavana päivänä?
Kuljettajan tilaaman paluumatkan tulee tapahtua 12 tunnin sisällä menokuljetuksesta.
Jos on esim. Pusulan sis. kyyti ja lähin auto on Lohjalla/Vihdissä, niin miten asiakas saa auton?
Autoja kannustetaan ajamaan paikalle luokseajokorvauksella.
Jos asiakas rikkoo jotain autossa, miten toimitaan?
Kuljettaja tekee reklamaation Luvnille ja tapaus selvitetään sitä kautta.
Autoon on säilytettävä näköyhteys. Miten tämä onnistuu, jos asiakas on vietävä hissillä asuntoon saakka?
Autoon jäävät henkilöt ovat kuljettajan vastuulla. Asiakasohjeen mukaan asiakkaat noudetaan ja palautetaan ulko-ovelle. Todennäköisesti tällainen asiakkaan erityistarve pitäisi olla huomioituna jo kuljetuspäätöksellä.
Maksaako asiakas tilauspuhelusta paikallisverkkomaksun? Kuuluuko puhelun olla asiakkaalle kokonaan maksuton?
Asiakas maksaa pvm/ppm, sopimuksen mukaisesti.
Jos asiakkaan pitää tilata kuljetus tuntia ennen noutoaikaa ja asiakas joutuu odottamaan linjoilla esim. 30 minuuttia, lasketaanko jonotukseen kulunut aika jo tilausaikaan vai meneekö siitä vielä tunti, kun puhelu pääsee läpi?
Jos asiakas joutuisi jonottamaan puoli tuntia linjoilla, voidaan tilausaikaa kompensoida. Näemme jonotusajat reaaliajassa.
Korvataanko autolle, jos asiakas myöhästyy, eli lähtö alkaa yli 10 minuuttia tilauksen noutoajasta?
Ei.
Korvataanko autolle, jos asiakas ei ole nouto-osoitteessa ja auto joutuu hakemaan asiakkaan toisaalta?
Kuljettaja soittaa asiasta KSMYK Palvelukeskukseen, joka päivittää reitin. Kuljettaja tekee hinnankorjauksen.
Mitä jos (ryhmäkuljetus)asiakkaan kanssa pitää pysähtyä matkalla vessaan? Tuleeko tästä ilmoittaa Palvelukeskukseen ja korvataanko tästä jotain?
Kuljettaja soittaa asiasta KSMYK Palvelukeskukseen, joka päivittää reitin. Kuljettaja tekee hinnankorjauksen.
Tilaukset
Kuinka kaukaa tilauksia tarjotaan?
Hakusäteet ovat tällä hetkellä 5 km, 15 km, 45 km. Hakusäteisiin voidaan tehdä tarvittaessa muutoksia.
Aikaikkuna missä kyyti jaetaan eli kuinka kauan ennen tilausta?
Tällä hetkellä peruskuljetukset 30 min ennen noutoa ja invat 45 min ennen noutoa. Tämä voi vielä muuttua.
Toiveena, että lyhyet matkat tulisivat jakoon vasta 15 min ennen noutoa, ettei ole niin pitkään varattuna ennen kyytiä.
Ajoneuvolaite menee varatuksi vasta, kun kuljettaja painaa ”Aloita vuoro”. Kun laitteen pitää vapaana, järjestelmä voi tarjota ”odotusajalle” jotain lyhyttä kuljetusta.
Mitä jos kuljetuksessa on yhdistely, tietävätkö molemmat asiakkaat olla valmiina tilauksella näkyvään aikaan? Mitä jos toisen pitää ehtiä junaan, myöhästyykö yhdistelyn vuoksi?
Asiakkaalla on mahdollisuus tilata kuljetus niin, että yhdistelyissä huomioidaan sapaumisaika kohteeseen. Tällöin mahdollinen yhdistely aikaistaa noutoa kotoa. Yhdistelyt katsotaan tilauspuhelun aikana ja aikataulu kerrotaan asiakkaalle.
Mitä jos tilauksella lukee, että asiakkaalla on oltava vastaanottaja, mutta omainen sanoo puhelimessa, että päästä vaan menemään itse?
Aina on oltava vastaanottaja, jos se lukee tilauksella. Ei saa jättää yksin.
Saako kuljettaja korvausta perutusta kyydistä?
NoShow -kuljetuksesta saa korvauksena sopimusajoneuvojen hinnaston mukaisen lähtömaksun.
Onko niin, että kyydin tarjoutumiseen vaikuttaa ensin auton etäisyys, sitten vasta hinta? Koskeeko tämä sekä työvuoro- että sopimusautoja?
Kyllä.
Miten toimitaan, jos huomataan, että tilauksella on väärän paikkakunnan kohdeosoite ja joudutaan kääntymään takaisin? Kuka korvaa turhan ajon?
Kuljettaja soittaa asiasta KSMYK Palvelukeskukseen, joka päivittää reitin. Kuljettaja tekee hinnankorjauksen. KSMYK merkitsee asiasta palautteen, jotta laatupoikkeama voidaan selvittää ja käydä läpi.
Kuljetus
Järjestelmä antaa kyydille tarkan reitin. Saako siitä poiketa, jos kuljettaja arvioi itse toisen, paremman reitin?
Kuljettaja voi itse ammattilaisena arvioida, jos matkalle on olemassa parempi reitti.
Onko niin, että välipysähdys saa poiketa reitiltä 2 km, kuten aiemman palveluntuottajan aikaan?
Kyllä.
Jos on työvuoroauto, saako autolla ajaa vuoron ulkopuolella myös sopimusajoja?
Jos auto on sopimuksen mukaan vain työvuoroajoneuvo, se ei voi ajaa sopimusajoja.
Onko enää lyhyen matkan lisää jatkossa?
Lyhyen matkan lisää ei ole.
Ajovuorot
Milloin ajovuorot ilmoitetaan (jotta liikennöitsijä saa tehtyä työvuorosuunnittelun)?
Mahdollisimman pian.
Mitä tarkoittaa vuoro?
Työvuoroautoilla on ajovuorot, jonka aikana he ajavat ainoastaan Luvn sote henkilöliikenteen kuljetuksia.
Kuinka pitkä on ”vuoro”?
Vuoron mitat voivat vaihdella.
Laskutus
Miten usein tilitykset tulevat?
Aineistoa nostetaan käsittelyyn kahden viikon välein. Ensimmäinen aineisto sisältää viikkojen 19 ja 20 matkat ja on maksussa autoilijoille arviolta perjantaina 30.5.2025.
Yleiset kysymykset
Maksaako teille soittaminen?
Puhelut maksavat normaalin soittajan ppm/pvm maksun verran. Puheluissa ei ole lisämaksuja.
Onko ihan nykyaikaista pyytää julkaisemaan omia tietoja näin avoimesti?
Voidaan pohtia jokin toinenkin tapa jatkoon.
Luokseajosta on hankintavaiheessa luvattu km-korvaus. Nyt puhutaan luokseajokorvauksesta, mitä se tarkoittaa?
Se tarkoittaa samaa asiaa.
Kielet oli merkitty ”1, 2, 3”. Voisiko ne olla kirjoitettuna ”Suomi, Ruotsi, Englanti”?
Tällä hetkellä vain numero on mahdollinen.
Missä palvelukeskus sijaitsee fyysisesti?
KSMYK tilausvälityskeskukset sijaitsevat Jyväskylässä ja Vaasassa.