Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu

Voit käyttää kuljetuspalvelua asioimiseen kodin ja asiointipaikan välillä. Voit käyttää kuljetuspalvelumatkoja pääosin lähimpään taajamaan.

Kuljetuspalvelua käytettäessä asiakkaan, eli sinun tulee olla kyydissä. Esim. pelkkiä ostoksia ei voi kuljettaa.

Et voi käyttää asiointiin tarkoitettua kuljetuspalvelumatkoja muuhun tarkoitukseen.

Kuljettaja voi tarvittaessa tarkistaa asiakkaan henkilöllisyyden.

 

Kuljetuksen tilaaminen

Kuljetus on tilattava oman kyydinvälityskeskuksen kautta. Muulla tavoin tilattuja matkoja ei voida korvata.

Tilaa asiointimatka viimeistään tuntia ennen toivottua noutoaikaa. Jyväskylän ja Muuramen alueella paluumatkan voi tilata puolta tuntia ennen toivottua paluuaikaa.

Menomatka on lähtö kotiosoitteestasi. Paluumatka on matka asiointipaikasta toiseen asiointipaikkaan tai kotiisi.

Voit tilata yhdellä puhelinsoitolla useampia matkoja. Esimerkiksi meno- ja paluumatkan tai ennakkoon tiedossa olevia, tulevien päivien matkoja.

Tilauksesta on mahdollisuus saada vahvistus tekstiviestillä. Palvelun saat käyttöön/pois käytöstä ilmoittamalla siitä kyydinvälityskeskukseen.

 

Matkan peruminen

Jos et tarvitsekaan kuljetusta, peru tilattu matka viimeistään 30 minuuttia ennen lähtöaikaa.
Kyydin myöhässä perumisesta peritään yksi kuljetuspalvelumatka.

 

Saattaja tai muu matkustaja

Saattaja on henkilö, jonka on kyettävä tukemaan ja avustamaan kuljetuspalvelun käyttäjää matkan aikana.

Saattajan tulee lähteä samasta osoitteesta ja saapua samaan osoitteeseen mistä palveluun oikeutettu asiakas. Ilmoitathan saattajasta matkaa tilatessa.

Saattajasta peritään matkakilometrien mukaan määräytyvä kertamaksun hinta. Saattaja maksaa matkakilometrien mukaan määräytyvän kertamaksun hinnan matkan päättyessä suoraan kuljettajalle.

 

Kyytien yhdistely

Kuljetustilauksia yhdistellään mahdollisuuksien mukaan. Samassa kyydissä voi siis olla useita kuljetuspalvelun asiakkaita.

Matka-aika saa yhdistelykuljetuksissa olla enintään kaksinkertainen yksittäiskuljetukseen verrattuna. Pidennystä saa tulla maksimissaan 30 minuuttia suoraan matkaan verrattuna.

 

Toivetaksi

Sinulla on mahdollisuus myös toivetaksin käyttöön. Tilaus tehdään välityskeskuksen kautta.

 

Omavastuu

Maksat matkoistasi omavastuuhinnan.

Jyväskylän seudun joukkoliikenneviranomaisen vyöhykealueella, eli Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan Waltti-alueella toteutuvien matkojen osalta omavastuu noudattaa Waltti-lipputuotteiden hinnoittelua. Muilla alueilla käytetään kilometriperusteista omavastuuhinnoittelua.

Keski-Suomen hyvinvointialue laskuttaa omavastuut asiakkaalta matkustuskuukautta seuraavan kuukauden alussa.

 

Oikeus vaihtaa palveluntuottajaa

Asiakas voi vaihtaa palveluntuottajaa kahden kuukauden välein. Vaihto tapahtuu ilmoittamalla nykyiseen välityspalveluun, että haluaa vaihtaa toiselle välitystuottajalle. Vaihto voi tapahtua ainoastaan täysille kuukausille.

Ensimmäinen vaihto on mahdollinen 1 kuukauden päästä aloituksesta.

Asiakkaan tulee ilmoittaa vaihdosta välityskeskukseensa viimeistään 2 viikkoa ennen toivottua vaihtoa.

 

Kelan ja vakuutusyhtiöiden korvaamat matkat

Kelan ja vakuutusyhtiöiden korvaamiin matkoihin ei voi käyttää sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua.

Tällaisia matkoja ovat esimerkiksi lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit, lääkärin määräämät tutkimus- ja hoitokäynnit, silmälääkäri- ja hammaslääkärimatkat, lääkinnällisen kuntoutuksen maksusitoumuksella hankittavien apuvälineiden sovitus.

Lisätietoa saat Kelalta numerosta 020 692 204.