Vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu asiointi- ja virkistysmatkoihin

Voit käyttää kuljetuspalvelua asioimiseen ja virkistykseen.

Matkustusalue on pääsääntöisesti oma kunta ja naapurikunnat. Mikäli matka suuntautuu näiden alueiden ulkopuolelle, maksat ylittävästä matkasta taksiliikenteen normaalitaksan mukaisen maksun suoraan kuljettajalle.

Kuljetuspalvelua käytettäessä asiakkaan, eli sinun tulee olla kyydissä. Esim. pelkkiä ostoksia ei voi kuljettaa.

Et voi käyttää asiointi- ja virkistysmatkoihin tarkoitettua kuljetuspalvelumatkoja muuhun tarkoitukseen.
Kuljettaja voi tarvittaessa tarkistaa asiakkaan henkilöllisyyden.

 

Kuljetuksen tilaaminen

Kuljetus on tilattava oman kyydinvälityskeskuksen kautta. Muulla tavoin tilattuja matkoja ei voida korvata.

Tilaa asiointimatka viimeistään tuntia ennen toivottua noutoaikaa. Jyväskylän ja Muuramen alueella paluumatkan voi tilata puolta tuntia ennen toivottua paluuaikaa.

Yöaikaan klo 22-06 voit tilata kuljetuksen ilman ennakointiaikaa. Auton saapuminen kestää kuitenkin aina vähintään matkaan kuluvan ajan.

Sinulla on käytössäsi 4 yhdensuuntaista pikamatkatilausta kuukaudessa. Nämä sisältyvät olemassa oleviin, myönnettyihin kuljetusmatkoihin. Voit tilata auton ilman ennakointiaikaa ja saat auton heti, kun sopiva löytyy ja ennättää paikalle.

Voit tilata yhdellä puhelinsoitolla useampia matkoja. Esimerkiksi meno- ja paluumatkan tai ennakkoon tiedossa olevia, tulevien päivien matkoja.

Tilauksesta on mahdollisuus saada vahvistus tekstiviestillä. Palvelun saat käyttöön/pois käytöstä ilmoittamalla siitä kyydinvälityskeskukseen.

 

Matkan peruminen

Jos et tarvitsekaan kuljetusta, peru tilattu matka viimeistään 30 minuuttia ennen lähtöaikaa.
Kyydin myöhässä perumisesta peritään yksi kuljetuspalvelumatka.

 

Saattaja tai muu matkustaja

Saattaja on henkilö, joka tukee ja avustaa kuljetuspalvelun käyttäjää matkan aikana.
Ilmoita saattajasta matkaa tilatessa.

Kuljetuspalveluasiakkaan mukana matkustavista muista henkilöistä peritään matkakilometrien mukaan määräytyvä kertamaksun hinta.

 

Kyytien yhdistely

Kuljetustilauksia yhdistellään mahdollisuuksien mukaan. Samassa kyydissä voi siis olla useita kuljetuspalvelun asiakkaita.

Matka-aika saa yhdistelykuljetuksissa olla enintään kaksinkertainen yksittäiskuljetukseen verrattuna. Pidennystä saa tulla maksimissaan 30 minuuttia suoraan matkaan verrattuna.

 

Odotusaika ja välipysähdykset

Yhdensuuntainen matkasi voi sisältää yhden välipysähdyksen, joka sijaitsee reitin varrella, ilmoitetun lähtö- ja määränpään välillä. Pysähdyksen kesto on enintään 10 minuuttia ja se on varattava tilauspuhelun yhteydessä.

 

Toivetaksi

Sinulla on mahdollisuus myös toivetaksin käyttöön. Tilaus tehdään välityskeskuksen kautta.

 

Omavastuu

Maksat matkoistasi omavastuuhinnan.

Jyväskylän seudun joukkoliikenneviranomaisen vyöhykealueella, eli Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan Waltti-alueella toteutuvien matkojen osalta omavastuu noudattaa Waltti-lipputuotteiden hinnoittelua. Muilla alueilla käytetään kilometriperusteista omavastuuhinnoittelua.

Hintaan vaikuttaa myös asiakkaan ikä. Alle 7-vuotiaat lapset matkustavat ilmaiseksi. 7-17 -vuotiaan omavastuuosuus on 50 prosenttia aikuisen omavastuun hinnasta.

Keski-Suomen hyvinvointialue laskuttaa omavastuut asiakkaalta matkustuskuukautta seuraavan kuukauden alussa.

 

Oikeus vaihtaa palveluntuottajaa

Asiakas voi vaihtaa palveluntuottajaa kahden kuukauden välein. Vaihto tapahtuu ilmoittamalla nykyiseen välityspalveluun, että haluaa vaihtaa toiselle välitystuottajalle. Vaihto voi tapahtua ainoastaan täysille kuukausille.

Ensimmäinen vaihto on mahdollinen 1 kuukauden päästä aloituksesta.

Asiakkaan tulee ilmoittaa vaihdosta välityskeskukseensa viimeistään 2 viikkoa ennen toivottua vaihtoa.

 

Kelan ja vakuutusyhtiöiden korvaamat matkat

Kelan ja vakuutusyhtiöiden korvaamiin matkoihin ei voi käyttää vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua.

Tällaisia matkoja ovat esimerkiksi lääkäri-, laboratorio- ja terapiakäynnit, lääkärin määräämät tutkimus- ja hoitokäynnit, silmälääkäri- ja hammaslääkärimatkat, lääkinnällisen kuntoutuksen maksusitoumuksella hankittavien apuvälineiden sovitus.

Lisätietoa saat Kelalta numerosta 020 692 204.